همانا اول چيزي است كه بنده نسبت به آن محاسبه مي شود ؛ اگر نماز.1 قبول شود ، ساير كارها هم قبول مي شود . امام باقر(ع) -بحار الانوار ، جلد۸۳،ص۲۵
2.هرچیزی چهره ای دارد و چهره ی دین شما,نماز است.
پیامبر اعظم-منتخب میزان الحکمه-حدیث3591
3.هرکه نمازش, او را از کار زشت و ناپسند باز ندارد,جز بر دوری او از خدا
افزوده نشود . پیامبر خدا-ص-منتخب میزان الحکمه –حدیث 3599
4.خداوند نماز را به منظور دور کردن انسان از کبر واجب فرمود .
فاطمه زهرا-س-منتخب میزان الحکمه-حدیث 3603
5.اگر نمازگزار می دانست که چه هاله ای از جلالت خدا او را فرا میگیرد ,
دوست نداشت که سر از سجده اش بردارد. امام علی-منتخب میزان الحکمه-حدیث 3608
6.برتری نماز اول وقت به آخر وقت ,مانند برتری آخرت بر دنیاست .
امام صادق-ع-میزان الحکمه –جلد5-ص401
7. کسی که نماز صبح نخواند , قرآن از او بیزار است ؛
هرکه نماز ظهر را ترک کند , پیامبران الهی از او بیزارند ؛ هرکه نماز عصر را ترک کند , فرشتگان از او بیزارند ؛ و آن که نماز مغرب را نخواند , دین از او بیزار است؛ و کسی که نماز عشاء را ترک کند , خدای جهان از او بیزار است . پیامبر اعظم (ص)اسرار الصلوۀ ,عبدالحسین تهرانی-ص34
8 . ما به فرزندانمان دستور می دهیم که از سن پنج سالگی نماز بخوانند و
شما فرزندان خود را از هفت سالگی به نماز خواندن تمرین دهید . امام باقر(ع) ,وسایل الشیعه , جلد3, ص12 9 . وقتی امام رضا (ع) باخبر شد پسری هشت ساله گاهی یک یا دو روز نماز نمی خواند , با تعجب فرمود : سبحان الله ... او هشت ساله است و نماز را ترک می کند . وسایل الشیعه-جلد3,ص13
10.علامه امینی مدت سه شب در حرم امام رضا (ع) بود و هرشب هزار
رکعت نماز می خواند , به او گفتند : شما خسته نمی شوید؟ فرمود: مگر ماهی از شنا خسته می شود که من از نماز خسته شوم؟! (حبیب و محبوب , ص48 , استاد قرائتی در شبکه یک سیما )
11 . شهید مهدی زین الدین به نماز اول وقت بسیار اهمیت می داد , پس از
شهادتش یکی از برادران او را در عالم رویا دید که مشغول زیارت خانه ی خداست ,عده ای هم دنبالش بودند , پرسیده بود : شما این جا چه کاره اید؟ گفته بود : بخاطر آن نمازهای اول وقت که خوانده ام , در این جا فرماندهی اینها را به من واگذار کرده اند . افلاکی خاکی –ص 21
12. شهید بهشتی زمانیکه نوجوان 16 ساله بود دو رکعت نماز می خواند و
می گفت : خدایا, مرا جوری تربیت کن که جهان اسلام از من منفعت ببرند و بتوانم برای جهان اسلام مفید و مثمر ثمر باشم . استاد قرائتی در شبکه یک سیما
13 . کسی که نمازش را ضایع کند , اعمال دیگرش را بیشتر ضایع خواهد
کرد . امام علی(ع) مستدرک الوسایل – جلد 1,ص172
14.علامه طباطبائی و آیۀ ا... بهجت از مرحوم آقای قاضی طباطبایی نقل
کردند که ایشان می فرمود : اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد , مرا لعنت کند . در محضر بزرگان ,محسن غرویان ,ص99
15 . خانم مسیحی می گوید: نماز جماعت یک روحانی شیعه, مرا به دین
اسلام مشرف کرد .آنقدر عالی نماز خواند و مناجات با خدا کرد که من عاشق اسلام شدم . روزنامه ی صبح صادق, مورخه 17/10/86
16.رفقای حضرت امام خمینی به ایشان عرض کردند بیا برویم تفریح در
اطراف قم , فرمود: با دو شرط می آیم : 1. غیبت نشود و 2. نماز اول وقت ترک نشود . جبهه و جهاد اکبر-استاد مظاهری
17.هیچ چیز مانند نماز ,بینی شیطان را به خاک نمی مالد .
امام مهدی(عج)بحار الانوار ,جلد53,ص182
18.امام حسین (ع) در روز عاشورا هم مستحباتش را کم نکرد , اذان و اقامه
گفت , و به جماعت خواند و در اول وقت هم خواند و روز عاشورا 30تیر خورد تا 34کلمه ی نماز را اقامه کند . استاد قرائتی در شبکه یک سیما. مورخه 20/11/84
19.از امام سجاد پرسیدند: فرزندان پدر شما چقدر کم اند؟! فرمود: شگفتا ,
چگونه خودم به دنیا آمده ام , او در هر شبانه روزی هزار رکعت نماز می خواند . فرهنگ جامع سخنان امام حسین .ص 755
20 . هرکه پنج نماز را باجماعت بخواند , به او گمان نیک برید .
پیامبر خدا-منتخب میزان الحکمه-حدیث3653
21 . هرکه به پدر و مادر خود , گرچه به وی ستم کرده باشند , با نگاه
دشمنانه بنگرد , خداوند نمازش را نمی پذیرد . امام صادق (ع)منتخب میزان الحکمه –حدیث 3628
ادراک شب قدر با عبادت فراوان
نماز مانع از گناه کردن
نماز کوره ی عشق بر گرفته از کتاب نماز شناسی ار آقای حسن راشدی
بر گرفته از کتاب پرتوی اسرار نماز از آقای محسن قرائتی
فرا رسیدن ماه محرم را به همه ی شما بازدیدکنندگان گرامی تسلیت می گویم. مدیر وبلاگ
برای مشاهده ی تصاویر بیشتر به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.
1- برآورده شدن خواسته ها: حضرت عبدالعظیم حسنی از امام حسن عسكری(ع) روایت می كند كه فرمودند: "خداوند متعال با حضرت موسی تكلم كرد، حضرت موسی فرمود:خدای من. كسی كه نمازها را در وقتش به جای آورد چه پاداشی دارد؟ خداوند فرمود:حاجت و درخواستش را به او عطا می كنم و بهشتم را برایش مباح می گردانم."1 حضرت حجةالاسلام والمسلمین هاشمی نژاد فرمودند: پیرمردی مسن، ماه مبارك رمضان به مسجد لاله زار می آمد. خیلی آدم موفقی بود، همیشه قبل از اذان داخل مسجد بود. به او گفتم: حاج آقا. شما خیلی موفقید، من هر روز كه به مسجد می آیم می بینم شما زودتر از ما آمده اید جا بگیرید، او گفت: نه آقا، من هرچه دارم از نماز اول وقت دارم و بعد گفت: من در نوجوانی به مشهد رفتم. مرحوم حاج شیخ حسن علی نخودكی را پیدا كردم و گفتم: من سه حاجت مهم دارم، دلم می خواهد هر سه تا را خدا در جوانی به من بدهد، یك چیزی یادم بدهید؟ ایشان فرمودند: چی می خواهی؟ گفتم: یكی دلم می خواهد در جوانی به حج مشرف شوم، چون حج در جوانی لذت دیگری دارد. فرمودند: نماز اول وقت به جماعت بخوان. گفتم: دومین حاجتم این است كه دلم می خواهد یك همسر خوب خدا به من عنایت كند. فرمودند: نماز اول وقت به جماعت بخوان. و حاجت سومم این است كه خدا یك كسب آبرومندی به من عنایت فرماید. فرمودند:نماز اول وقت به جماعت بخوان. این عملی را كه ایشان فرمودند من شروع كردم و در فاصله سه سال هم به حج مشرف شدم، هم زن مؤمنه و صالحه خدا به من داد و هم كسب با آبرو به من عنایت كرد.2 2- برطرف شدن گرفتاری و ناراحتی: پیامبر اكرم(ص) فرمودند:"بنده ای نیست كه به وقت های نماز و جاهای خورشید اهمیت بدهد، مگر این كه من سه چیز را برای او ضمانت می كنم: برطرف شدن گرفتاری ها و ناراحتی ها، آسایش و خوشی به هنگام مردن و نجات از آتش."3 3 - ورود به بهشت و دوری از جهنم: امام محمد باقر(ع) می فرمایند:"هر كس نماز واجب را در حالی كه عارف به حق آن است در وقتش بخواند، به گونه ای كه چیزی دیگر را بر آن ترجیح ندهد، خداوند برای وی برائت از جهنم می نویسد كه او را عذاب نكند، و كسی كه درغیر وقتش به جا آورد در حالی كه چیزی دیگر را بر آن ترجیح دهد، خداوند می تواند او را ببخشد یا عذابش كند.4 4- در امان بودن از بلاهای آسمانی: قطب راوندی گوید: پیامبر خدا(ص) فرمود:هنگامی كه خداوند از آسمان آفتی بفرستد، سه گروه از آن، در امان می مانند: حاملان قرآن، رعایت كنندگان خورشید یعنی كسانی كه وقت های نماز را محافظت می كنند و كسانی كه مساجد را آباد می نمایند."5 5- خشنودی خداوند: امام صادق(ع) می فرمایند: اول وقت، خشنودی خداست و آخر آن، عفو خداست، و عفو نمی باشد مگر از جهت گناه."6 و در مقابل، تأخیر نماز موجب خشم خداست چرا كه پیامبر اكرم (ص) به حضرت علی(ع) فرمودند: "نماز را با وضوی كامل و شاداب در وقتش به جای آور كه تأخیر انداختن نماز بدون جهت، باعث غضب پروردگار است."7 6- استجابت دعا و بالا رفتن اعمال:
7- دوری شیطان و تلقین شهادتین: پیامبر اكرم(ص) فرمودند:"شیطان تازمانی كه مؤمن بر نمازهای پنج گانه در وقت آن محافظت كند، پیوسته از او در هراس است؛ پس چون آنها را ضایع نمود بر وی جرأت پیدا كرده و را در گناهان بزرگ می اندازد."10 امام صادق(ع) می فرمایند:"ملك الموت در هنگام مردن، شیطان را از محافظ بر نماز دور می كند و شهادت به یگانگی خدا و نبوت پیامبرش را در آن هنگامه بزرگ به او تلقین می نماید."11 زیاد شدن عمر، مال و اولاد صالح در دنیا،در امان بودن از ترس و هول مرگ در موقع مردن،آسان شدن سؤال نكیر و منكر در قبر، توسعه یافتن قبر، نورانی شدن چهره، دادن نامه عمل به دست راست و آسان گرفتن حساب در محشر، رضایت خداوند، سلام دادن خدا به او و نگاه كردن از روی رحمت به او در هنگام عبور از صراط 12 و... از دیگر آثار و بركات نماز اول وقت است كه در روایات به آن اشاره شده است. حجةالاسلام انصاری می گوید: امام(ره) در روزهای آخر عمرشان می خواستند بخوابند؛ به من فرمودند اگر خوابیدم، اول وقت نماز صدایم بزن، گفتم چشم. دیدم اول وقت شد و امام(ره) خوابیده اند، حیفم آمد صدایشان بزنم؛ عمل جراحی، سرم به دست، گفتم صدایشان نزنم بهتر است. چنددقیقه ای از اذان گذشت و امام(ره) چشم هایشان را باز كردند، گفتند:وقت شده؟ گفتم:بله فرمودند:چرا صدایم نزدی؟ گفتم:ده دقیقه بیشتر از وقت نگذشته است. گفتند:مگر به شما نگفتم. سپس امام(ره) فرزند خود را صدا زدند و فرمودند: ناراحتم. از اول عمرم تا حالا نمازم را اول وقت خوانده ام، چرا الان باید ده دقیقه تأخیر بیفتد؟". منبع: روزنامه قدس - علی اكبر طحانیان در حدیث است كه به هنگام ظهر درهای آسمان گشوده می شود و درهای بهشت باز می گردد و دعا مستجاب می شود ؛پس خوشا به حال كسی كه در آن هنگام برای او عمل صالحی بالا رود.8 در حدیثی دیگر از حضرت صادق(ع) آمده است كه فرمودند:"... بهترین ساعت های شب و روز، وقت های نماز است." سپس فرمودند:"چون ظهر می شود درهای آسمان گشوده شده و بادها می وزند و خداوند به خلق خود نگاه می كند. هر آینه من بسیار دوست دارم كه در آن هنگام، عمل صالحی برای من بالا رود." آنگاه فرمودند:" برشما باد به دعا كردن بعد از نمازها، چرا كه آن مستجاب می شود."9
با سلام امروز وقتی در حال گشت و گذار در سایت گوگل بودم به شعرهای بسیار زیبایی در رابطه با نماز در سایت www.namaz.namaz.ir برخور کردم و آن را در ادامه ی مطلب قرار دادم.این شعر ها برای بچه های رده سنی 5 تا 7 سال مناسب هستند .لطفا مشاهده کنید و لذت ببرید و در صورت تمایل نظر بدهید.
دين مقدس اسلام، بيش از هرچيز به وحدت و يكپارچگي مسلمانان اهميت داده، ميكوشد تا به هر وسيلهي ممكن، اين معنا تحقق پيدا كند. از اين رو، عواملي كه منجر به پراكندگي و گسستگي صفوف مسلمانها ميگردند، در اسلام از منفورترين پديدهها به شمار ميروند. دروغ، غيبت، تهمت، نفاق، سخنچيني و... مفاهيمي از اين گونهاند و متقابلاً عوامل و پ ديدههايي كه به نوعي انسجام و يكپارچگي آنان را حفظ كند، جزو محبوبترين عوامل هستند. در اين راستا، نماز جمعه از اهميت وافري برخوردار است؛ به نحوي كه در قرآن اهل ايمان در روزجمعه به برپا داشتن نماز جمعه و دوري از كارهاي مخالف آن مأمور گشتهاند. برای نمونه بنگرید به: الف ـ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَيْعَ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ؛ اي كساني كه ايمان آوردهايد! هنگامي كه براي نماز روز جمعه ندا در داده ميشود به سوي ذكر خدا بشتابيد، و خريد و فروش را رها كنيد. اگر بدانيد اين براي شما بهتر است. مورد خطاب آيه، اهل ايمان ميباشند. بنابراين، «ايمان» مقتضي اهتمام به اقامهي نماز جمعه، و اعراض و وانهادن كارهاي مخالف آن ميباشد. «نودي» از مادهي «نداء»، بانك برآوردن، و در اين جا به معناي اذان است؛ زيرا در اسلام ندايي براي نماز جز اذان نداريم. به اين ترتيب، هنگامي كه صداي اذان نماز جمعه بلند ميشود، اهل ايمان موظفند كسب و كار را رها كرده، به سوي نماز كه مهمترين ياد خدا است بشتابند. مرحوم علامهي طباطبايي هم به همين مضمون اشاره دارد. گفتني است كه در برخي از روايات در مورد نمازهاي روزانه آمده است كه براي شركت در نماز با آرامش گام برداريد، ولي در مورد نماز جمعه، آيه فوق ميفرمايد: فاسعوا؛ بشتابيد. و اين دليل بر اهميت فوق العاده نماز جمعه است. منظور از «ذكرالله» در درجهي اول نماز است، ولي ميدانيم كه خطبههاي نماز آميختهي با ذكر خداست، و در حقيقت بخشي از نماز جمعه است. بنابراين براي شركت در خطبهها نيز بايد تسريع كرد. جملهي «وذروالبيع» به اين معناست كه با شنيدن اذان در روز جمعه، خريد و فروش را ترك كنيد و به نماز جمعه بشتابيد. البته مراد خصوص ترك داد و ستد نيست، بلكه ترك هر عملي كه موجب اعراض از نماز جمعه گردد، مورد نظر آيه است و ذكر خصوص داد و ستد به اين جهت است كه داد و ستد از پرفايدهترين اعمال آدمي در دنيا است. وقتي اين عمل را ميبايست ترك كرد، ترك بقيهي اعمال معارض با نماز جمعه به طريق اولي است. جملهي «ذلكم خيرلكم» اشاره دارد به اين كه در هنگام ظهر در روز جمعه، بهترين كار، اقامهي نماز جمعه است و هيچ عمل ديگري جاي آن را نميگيرد. ب ـ فَإِذا قُضِيَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثيراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون؛ و چون نماز گزارده شد. در [روي] زمين پراكنده گرديد و فضل خدا را جويا شويد و خدا را بسيار ياد كنيد باشد كه شما رستگار گرديد. منظور از قضأ صلوة، اقامه نماز جمعه، و تمام شدن آن است و مراد از «انتشار در ارض» متفرق شدن مردم در زمين و مشغول شدن در كارهاي روزانه براي به دست آوردن فضل خدا (رزق و روزي) است و اگر در ميان همه كارهاي روزانه فقط طلب رزق را نام برده براي اين بود كه مقابل ترك بيع در آيه قبلي واقع شود، ليكن از آنجايي كه ما در آيه قبلي گفتيم كه منظور از ترك بيع همه كارهايي است كه آدمي را از نماز باز ميدارد، لاجرم بايد بگوييم منظور از طلب رزق هم همه كارهايي است كه عطيهي خداي تعالي را در پي دارد، چه طلب رزق و چه عيادت مريض، و يا سعي در برآوردن حاجت مسلمان، و يا زيارت برادر ديني يا حضور در مجلس علم، و يا كارهايي ديگر از اين قبيل. ناگفته پيداست كه امر به «انتشار در زمين» و «طلب روزي» امر وجوبي نيست، بلكه به اصطلاح «امر بعد از نهي» است، و دلالت بر جايز بودن انتشار ميكند، ولي بعضي از اين تعبير چنين استفاده كردهاند كه تحصيل روزي بعد از نماز جمعه مطلوبيت و بركتي دارد، و در حديثي آمده است كه پيامبر بعد از نماز جمعه سري به بازار ميزد.جمله «واذكروا اللّه كثيرا» اشاره به ياد خدا است در برابر آن همه نعمتهايي كه به انسان ارزاني داشته. ج ـ وَ إِذا رَأَوْا تِجارَةً أَوْ لَهْواً انْفَضُّوا إِلَيْها وَ تَرَكُوكَ قائِماً قُلْ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجارَةِ وَ اللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقينَ؛ و چون داد و ستد يا سرگرمياي ببينند، به سوي آن روي آور ميشوند و تو را در حالي كه ايستادهاي ترك ميكنند. بگو: آنچه نزد خداست از سرگرمي و از داد و ستد بهتر است و خدا بهترين روزي دهندگان است. و اما شأن نزول اين آيه عبارت است از اينكه: در يكي از سالهايي كه مردم مدينه گرفتار خشكسالي و گرسنگي و افزايش نرخ اجناس شده بودند دحيه با كارواني از شام فرا رسيد و با خود مواد غذايي آورده بود، در حالي كه روز جمعه بود و پيامبر صلياللهعليهوآلهوسلم مشغول خطبه نماز جمعه بود، طبق معمول براي اعلام ورود كاروان طبل زدند و حتي بعضي ديگر آلات موسيقي را نواختند، مردم با سرعت خود را به بازار رساندند، در اين هنگام مسلماناني كه در مسجد براي نماز اجتماع كرده بودند خطبه را رها كرده و براي تأمين نيازهاي خود به سوي بازار شتافتند، تنها دوازده مرد و يك زن در مسجد باقي ماندند(آيه نازل شد و آنها را سخت مذمّت كرد) پيامبر صلياللهعليهوآلهوسلم فرمود: اگر اين گروه اندك هم ميرفتند از آسمان سنگ بر آنها ميباريد. قل ما عندالله خير من اللهو و من التجارة و اللّه خير الرّازقين در اين قسمت از آيه به رسول خدا صلياللهعليهوآلهوسلم امر ميكند كه مردم را به خطايي كه مرتكب شدند متنبه كند، و بفهماند كه كارشان چقدر زشت بوده، و مراد از جمله «ما عندالله» ثوابي است كه خداي تعالي در برابر شنيدن و موعظه در نماز جمعه عطا ميفرمايد و معناي جمله اين است كه: به ايشان بگو آنچه نزد خدا است از لهو و تجارت بهتر است، براي اينكه ثواب خداي تعالي خير حقيقي و دائمي و بدون انقطاع است و اما آنچه در لهو و تجارت است اگر خير باشد خيري خيالي و غيردائمي است. علاوه بر اين، چه بسا خشم خدا را در پي داشته باشد، همچنان كه لهو هميشه خشم خداي تعالي را در پي دارد. ثواب و پاداش الهي و بركاتي كه از حضور در نماز جمعه و شنيدن مواعظ و اندرزهاي پيامبر صلياللهعليهوآلهوسلم و تربيت معنوي و روحاني عايد شما ميشود قابل مقايسه با هيچ چيز ديگر نيست و اگر از اين ميترسيد كه روزي شما بريده شود اشتباه ميكنيد، خداوند بهترين روزي دهندگان است. در آيه شريفه كه از كلمه «قائما» استفاده شده نشان ميدهد كه پيامبر اسلام صلياللهعليهوآلهوسلم ايستاده خطبه نماز جمعه ميخواند. جابر بن سمره ميگويد: من هيچ گاه رسول خدا صلياللهعليهوآلهوسلم را نديدم كه نشسته خطبه بخواند، پس اگر كسي برايت حديث كرد كه آن جناب نشسته خطبه خوانده دروغ گفته است و همچنين از عبدالله بن مسعود پرسيدند: آيا پيامبر صلياللهعليهوآلهوسلم ايستاده خطبه ميخواند؟ گفت: مگر نشنيدهاي كه خداوند ميگويد: «و تركوك قائما» تو را در حالي كه ايستاده بودي رها كردند.و در تفسير الدرالمنثور آمده است كه ابن ابي شيبه از طاووس روايت كرده كه گفت: رسول خدا صلياللهعليهوآلهوسلم و ابوبكر و عمر و عثمان همگي ايستاده خطبه ميخواندند و اولين كسي كه بالاي منبر نشست (و خطبه خواند) معاوية بن ابي سفيان بود. د ـ حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتِين؛ بر نمازها و نماز ميانه مواظبت كنيد، و خاضعانه براي خدا به پا خيزيد. در اين كه منظور از «صلوة وسطي؛ نماز ميانه» چيست مفسران اقوال زيادي را ذكر كردهاند، مرحوم علامه طباطبايي ميفرمايد: برخي آن را نماز جمعه دانستهاند. شهيد آيتالله دستغيب رحمهالله كه خود فداي اين فريضه بزرگ الهي شده است در ذيل اين آيه شريفه ميفرمايد: بيشتر علما فرمودند «نماز ميانه» نماز ظهر است؛ زيرا وقت آن در وسط روز و ميان نماز صبح و عصر ميباشد و در روايات فراواني تصريح شده كه نماز ميانه، نماز ظهر است. و در برخي روايات گفته شده مراد از نماز ميانه، نماز جمعه است، و چون در روز جمعه نماز جمعه از ظهر كفايت ميكند، بنابراين، نماز جمعه همان نماز ميانه است كه مورد تأكيد پروردگار است.
رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم : امير المؤمنين عليٌّ عليهالسلام:
حكمت و فلسفه نماز نويسنده:آيت الله مكارم شيرازي منبع: سايت انديشه قم گرچه نماز چيزي نيست كه فلسفه اش بر كسي مخفي باشد، ولي دقت در متون آيات و روايات ا سلامي ما را به نكات بيشتري در اين زمينه رهنمون مي گردد: 1. روح و اساس و هدف و پايه و مقدمه و نتيجه و بالاخره فلسفه نماز همان ياد خدا است, همان « ذكر الله » است كه در آيهي فوق به عنوان برترين بيان شده است. البته ذكري كه مقدمه ي فكر, و فكري كه انگيزة عمل بوده باشد, چنانكه در حديثي از امام صادق ـ عليه السّلام ـ آمده است كه در تفسير جمله ي و لذكر الله اكبر فرمود: ذكرا لله عند ما ا حل و حرم « ياد خدا كردن به هنگام انجام حلال و حرام » (يعني به ياد خدا بيفتد به سراغ حلال برود و از حرام چشم بپوشد.) 2. نماز وسيله ي شستشوي از گناهان و مغفرت و آمرزش الهي است چرا كه خواه ناخواه نماز انسان را دعوت به توبه و اصلاح گذشته مي كند, لذا در حديثي مي خوانيم: پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله و سلم ـ از ياران خود سؤال كرد: لو كان علي باب دار الحد كم نهر و اغتسل في كل يوم منه خمس مرات اكان يبقي في جسه من الدرن شيء؟ قلت لا, قال: فان مثل الصلاة كمثل النهر الجاري كلما صلي كفرت ما بينهما من الذنوب: « اگر بر در خانة يكي از شما نهري از آب صاف و پاكيزه باشد و در هر روز پپنج بار خود را در آن شستشو دهد, آيا چيزي از آلودگي و كثافت در بدن او مي ماند؟». در پاسخ عرض كردند: نه, فرمود: « نماز درست همانند اين آب جاري است, هر زمان كه ا نسان نمازي مي خواند گناهاني كه در ميان دو نماز انجام شده است از ميان مي رود» و به اين ترتيب جراحاتي كه بر روح و جان انسان از گناه مي نشيند, با مرهم نماز التيام مي يابد و زنگارهائي كه بر قلب مي نشيند زدوده مي شود. 3. نماز سدي در برابر گناهان آينده است, چرا كه روح ايمان را در انسان تقويت مي كند, و نهال تقوي را در دل پرورش مي دهد, و مي دانيم « ايمان » و « تقوي » نيرومند ترين سد دربرابر گناهان است, و اين همان چيزي است كه در آيه ي فوق به عنوان نهي از فحشاء و منكر بيان شده است , و همان است كه در احاديث متعددي مي خوانيم : افراد گناهكاري بودند كه شرح حال آنها را براي پيشوايان اسلام بيان كردند فرمودند: غم مخوريد, نماز آنها را اصلاح مي كند و كرد. 4. نماز, غفلت زدا است, بزرگترين مصيبت براي رهروان راه حق آن است كه هدف آفرينش خود را فراموش كنند و غرق در زندگي مادي و لذائذ زود گذر گردند, اما نماز به حكم اين كه در فواصل مختلف, و در هر شبانه روز پنج بار انجام مي شود, مرتباً به انسان اخطار مي كند, هشدار مي دهد, هدف آفرينش او را خاطر نشان مي سازد, موقعيت او را در جهان به او گوشزد مي كند و اين نعمت بزرگي است كه انسان وسيله اي در اختيار داشته باشد كه در هر شبانه روز چند مرتبه قويا به او بيدار باش گويد. 5. نماز خود بيني و كبر را درهم مي شكند, چرا كه انسان در هر شبانه روز هفده ركعت و در هر ركعت دو بار پيشاني بر خاك در برابر خدا مي گذارد, خود را ذره ي كوچكي در برابر عظمت او مي بيند, بلكه صفري در برابر بي نهايت. پردههاي غرور و خود خواهي را كنار مي زند, تكبر و برتري جوئي را در هم مي كوبد. به همين دليل علي ـ عليه السّلام ـ در آن حديث معروفي كه فلسفههاي عبادات اسلامي در آن منعكس شده است بعد از ايمان, نخستين عبادت را كه نماز است با همين هدف تبيين ميكند مي فرمايد: فرض الله الايمان تطهيراً من الشرك و الصلوة تنزيهاً عن الكبر … : خداوند ايمان را ب راي پاكسازي انسانها از شرك واجب كرده است و نماز را براي پاكسازي از كبر» 6. نماز وسيله پرورش فضائل اخلاق و تكامل معنوي انسان است, چرا كه انسان را از جهان محدود ماده و چهار ديوار عالم طبيعت بيرون مي برد, به ملكوت آسمانها دعوت مي كند, و با فرشتگان هم صا و همراز مي سازد, خود را بدون نياز به هيچ واسطه در برابر خدا مي بيند و با او به گفتگو بر مي خيزد. تكرار اين عمل در شبانه روز آن هم با تكيه روي صفات خدا, رحمانيت و رحيميت و عظمت او مخصوصاً با كمك گرفتن از سورههاي مختلف قرآن بعد از حمد كه بهترين دعوت كننده به سوي نيكيها و پاكيها است اثر قابل ملاحظه اي در پرورش فضائل اخلاقي در وجود انسان دارد. لذا در حديثي از امير مؤمنان علي ـ عليه السّلام ـ مي خوانيم كه در فلسفه نماز فرمود: الصلوة قربان كلي تقي : « نماز وسيله ي تقرب هر پرهيزكاري به خدا است. » 7. نماز به ساير اعمال انسان ارزش و روح مي دهد ـ چرا كه نماز روح اخلاص را زنده مي كند, زيرا نماز مجموعه اي است از نيت خالص و گفتار پاك و اعمال خالصانه, تكرار اين مجموع در شبانه روز بذر ساير اعمال نيك را در جان انسان مي پاشد و روح اخلاص را تقويت مي كند. لذا در حديثي معروفي مي خوانيم كه امير مؤمنان علي ـ عليه السّلام ـ در وصاياي خود بعد ازآن كه فرق مباركش با شمشير ابن ملجم جنايتكار شكافته شد فرمود: الله الله في الصلوة فانها عمود دينكم : « خدا را خدا دربارة نماز , چرا كه ستون دين شما است». مي دانيم هنگامي كه عمود هيمه در هم بشكند يا سقوط كند هر قدر طنابها و ميخهاي اطراف محكم باشد اثريندارد, همچنين هنگامي كه ارتباط بندگان با خدا از طريق نماز از ميان برود اعمال ديگر اثر خود را از دست خواهد داد. در حديثي از امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي خوانيم: اول ما يحاسب به العبد الصلوة فان قبلت قبلا سائل عمله, و ان ردت رد عليه سائل عمله: « نخستين چيزي كه در قيامت از بندگان حساب مي شود نماز است اگر مقبول افتاد سائر اعمالشان قبول مي شود, و اگر مردود شد سائر اعمال نيز مردود مي شود»! شايد دليل اين سخن آن باشد كه نماز رمز ارتباط خلق و خالق است, اگر به طور صحيح انجام گردد قصد قربت و اخلاص كه وسيله قبولي سائر اعمال است در او زنده مي شود, و گرنه بقية اعمال او مشوب و آلوده مي گردد و از درجه اعتبار ساقط مي شود. 8. نماز قطع نظر از محتواي خودش با توجه به شرائط صحت دعوت به پاكسازي زندگي مي كند, چرا كه مي دانيم مكان نماز گزار, لباس نمازگزار, فرشي كه بر آن نماز مي خواند, آبي كه با آن وضو مي گيرد و غسل مي كند, محلي كه در آن غسل و وضو انجام مي شود بايد از هر گونه غصب و تجاوز به حقوق ديگران پاك باشد كسي كه آلوده به تجاوز و ظلم, ربا, غصب, كم فروشي, رشوه خواري و كسي اموال حرام باشد چگوه مي تواند مقدمات نماز را فراهم سازد؟ بنابر اين تكرار نماز در پنج نوبت در شبانه روز خود دعوتي است به رعايت حقوق ديگران. 9. نماز علاوه بر شرائط قبول يا به تعبير ديگر صحت شرائط كمال دارد كه رعايت آنها نيز يك عامل مؤثر ديگر براي ترك بسياري از گناهان است. در كتب فقهي و منابع حديث, امور زيادي به عنوان موانع قبول نماز ذكر شده است از جمله مسأله شرب خمر است كه در روايات آمده است: لا تقبل صلوة شارب الخمر اربعين يوماً الا ان يتوب: « نماز شرابخوار تا چهل روز مقبول نخواهد شد مگر اين كه توبه كند.» و در روايات متعددي مي خوانيم: از جمله كساني كه در نماز آنها قبول نخواهد شد پيشواي ستمگر است» و در بعضي از روايات ديگر تصريح شده است كه نماز كسي كه زكات نمي پردازد قبول نخواهد شد, و همچنين روايات ديگري كه مي گويد: خوردن غذاي حرام يا عجب و خود بيني از موانع قبول نماز است, پيدا است كه فراهم كردن اين شرايط قبولي تا چه حد سازنده است؟ 10. نماز روح انضباط را در انسان تقويت مي كند, چرا كه دقيقاً بايد در اوقات معيني انجام گيرد كه تأخير و تقديم آن هر دو موجب بطلان نماز است, همچنين آداب و احكام ديگر در مورد نيت و قيام و قعود و ركوع و سجود و مانند آن كه رعايت آنها, پذيرش انضباط را در برنامههاي زندگي كاملاً آسان مي سازد. همة اينها فوائدي است كه در نماز, قطع نظر از مسأله جماعت وجود دارد و اگر ويژگي جماعت را بر آن بيفزائيم ـ كه روح نماز همان جماعت است ـ بركات بي شمار ديگري دارد كه اين جا جاي شرح آن نيست, بعلاوه كم و بيش همه از آن آگاهيم. گفتار خود را در زمينه فلسفه و اسرار نماز با حديث جامعي كه از امام علي بن موسي الرضا ـ عليه السّلام ـ نقل شده پايان مي دهيم: امام در پاسخ نامه اي كه از فلسفة نماز در آن سؤال شده بود چنين فرمود: علت تشريع نماز اين است كه توجه و اقرار به ربوبيت پروردگار است, و مبارزة با شرك و بت پرستي, و قيام در پيشگاه پروردگار در نهايت خضوع و نهايت تواضع, و اعتراف به گناهان و تقاضاي بخشش از معاصي گذشته, و نهادن پيشاني بر زمين همه روز براي تعظيم پروردگار. و نيز هدف اين است كه انسان همواره هشيار و متذكر باشد, گرد و غبار فراموشكاري بر دل او ننشيند, مست و مغرور نشود, خاشع و خاضع باشد, طالب و علاقمند افزوني در مواهب دين و دنيا گردد. علاوه بر اين كه مداومت ذكرخداوند در شب و روز كه در پرتو نماز حاصل مي گردد, سبب مي شود كه انسان مولا و مدبر و خالق خود را فراموش نكند, روح سركشي و طغيانگري بر او غلبه ننمايد. و همين توجه به خداوند و قيام در برابر او, انسان را از معاصي باز مي دارد. و از انواع فساد جلوگيري مي كند. 11. بازداري از حرص و آز و كم طاقتي: خداوند متعال مي فرمايد: انسان حريص و كم طاقت آفريده شده و هنگامي كه بدي به او رسد بي تابي مي كند و هنگامي كه خوبي به او رسد مانع از ديگران مي شود, مگر نماز گزاران, آنان كه نمازها را پيوسته انجام مي دهند.
|
About
حمد و سپاس بی پایان خداوندی را رواست که آفرینش را بر پایه های محکمی بنا نهاد،شکر و ثنای فراوان آفریدگاری را سزا است که هستی را بر نوامیسی جاوید و اساس های پا بر جایی استوار داشته و هر موجود را بر انجام وظیفه ی خود مجبور و مفطور ساخته که در عمق ذات و هستی خود جز اطاعت امر و انجام تکالیف نشناخته ،و تنها در این میان انسان را از نعمت خرد واراده برخوردار داشته تا بر انجام وظائف مستحق اکرام آید و بر مخالفت و سر پیچی سزاوار کیفر شود. Archivesدی 1391دی 1390 آذر 1390 آبان 1390 Authorsر.عLinks
اندیشه زرّین نماز تبادل لینک هوشمند LinkDump
کیت اگزوز ریموت دار برقی کاربران آنلاين:
بازدیدها :
آمار وب سایت:
<-PollItems->
آمار وبلاگ:
|