نماز موجب یاد خداست: یاد خدا بهترین وسیله براى خویشتن دارى و كنترل غرایز سركش و جلوگیرى از روح طغیان است. نمازگزار همواره به یاد خدا مى باشد، خدایى كه از تمام كارهاى كوچك وبزرگ ما آگاه است، خدایى كه از آنچه در زوایاى روان ما وجود دارد و یا ازاندیشه ما مى گذرد، مطلع و با خبر است و كمترین اثر یاد خدا این است كه به خودكامگى انسان و هوسهاى وى اعتدال مى بخشد، چنان كه غفلت از یاد خدا و بى خبرى از پاداشها و كیفرهاى او، موجب تیرگى عقل و خرد و كم فروغى آن مى شود. انسان غافل از خدا در عاقبت اعمال و كردار خود نمى اندیشد و براى ارضاى تمایلات و غرایز سركش خود حد و مرزى را نمى شناسد و این نماز است كه او را در شبانه روزپنج بار به یاد خدا مى اندازد و تیرگى غفلت را از روح و روانش پاك مى سازد. به راستى، انسان كه پایه حكومت غرایز در كانون وجود او مستحكم است، بهترین راه براى كنترل غرایز و خواستهاى مرز نشناس او همان یاد خدا، یاد كیفرهاى خطاكاران و حسابهاى دقیق و اشتباه ناپذیر آن مى باشد. از این نظر قرآن یكى ازاسرار نماز را یاد خدا معرفى مى كند: اقم الصلوه لذكرى نماز را براى یاد من بپا دار. 2- دورى از گناه: نمازگزار ناچار است كه براى صحت و قبولى نماز خود از بسیارى از گناهان اجتناب ورزد؛ مثلا، یكى از شرایط نماز مشروع بودن و مباح بودن تمام وسایلى است كه در آن به كار مى رود، مانند آب وضو و غسل، جامه اى كه با آن نمازمى گزارد و مكان نمازگزار، این موضوع سبب مى شود كه گرد حرام نرود و در كار وكسب خود از هر نوع حرام اجتناب نماید؛ زیرا بسیار مشكل است كه یك فرد تنها درامور مربوط به نماز به حلال بودن آنها مقید شود و در موارد دیگر بى پروا باشد. گویا آیه زیر به همین نكته اشاره مى كند و مى فرماید: «ان الصلوه تنهى عن الفحشاء و المنكر كه نماز (انسان را) از زشتیها و گناه باز مى دارد».) 2 (بالاخص اگر نمازگزار متوجه باشد كه شرط قبولى نماز در پیشگاه خداوند این است كه نمازگزار زكات و حقوق مستمندان را بپردازد؛ غیبت نكند؛ از تكبر و حسد بپرهیزد؛ از مشروبات الكلى اجتناب نماید و با حضور قلب و توجه و نیت پاك به درگاه خدا رو آورد و به این ترتیب نمازگزار حقیقى ناگزیر است تمام این امور رارعایت كند. روى همین جهات، پیامبر گرامى ما صلى اللّه علیه و آله و سلم مى فرماید: نماز چون نهر آب صافى است كه انسان خود را در آن شست وشو مى دهد؛ اگر كسى در شبانه روز پنج مرتبه خود را با آب پاك شست وشو دهد، هرگز بدن اوآلوده و كثیف نمى شود. همچنین كسى كه در شبانه روز پنج مرتبه نماز بخواند و قلب خود را در این چشمه صاف معنوى شست وشو دهد، هرگز آلودگى گناه بر دل و جان اونمى نشیند. 3- نظافت و بهداشت: از آنجا كه نمازگزار در برخى از مواقع همه بدن را باید به عنوان غسل بشوید و معمولا در شبانه روز چند بار وضو بگیرد و پیش از غسل ووضو تمام بدن خود را از هر نوع كثافت و آلودگى پاك سازد؛ ناچار یك فرد تمیز ونظیف خواهد بود. از این نظر نماز به بهداشت و موضوع نظافت كه یك امر حیاتى است كمك مى كند. 4- انضباط و وقت شناسى: نمازهاى اسلامى هر كدام براى خود وقت مخصوص و معینى دارد و فرد نمازگزار باید نمازهاى خود را در آن اوقات بخواند، لذا این عبادت اسلامى به انضباط و وقت شناسى كمك موثرى مى كند. بالاخص كه نمازگزار باید براى اداى فریضه صبح پیش از طلوع آفتاب از خواب برخیزد، طبعا یك چنین فردى گذشته از این كه از هواى پاك و نسیم صبحگاهان استفاده مى نماید، به موقع فعالیتهاى مثبت زندگى را آغاز مى كند. آثار فردى و تربیتى نماز به آنچه كه گفته شد منحصر نیست؛ ولى این نمونه مى تواند نشانه اسرار بزرگ این عبادت بزرگ اسلامى باشد. اسرار اجتماعى نمازنماز در اوقات معین نمودارى از وحدت و یگانگى ملت بزرگ اسلام است؛ زیرا همه مسلمانها در وقتهاى مخصوصى رو به قبله ایستاده و با آداب خاصى خداوند جهان رامى پرستند، این خود نمونه بزرگى از اتحاد و یگانگى ملتى است كه اسلام همه را به وسیله آن عبادت متحد و متشكل نموده است. هرگاه این نمازها به صورت جماعت برگزار گردد، روح وحدت و اتحاد و مساوات وبرابرى، از صفهاى منظم و فشرده نمازگزاران نمایان خواهد بود و اهمیت این اتحادو یگانگى معنوى نیازى به توضیح ندارد. گرچه اسرار و فواید اجتماعى و تربیتى نماز منحصر به اینها نیست، ولى همین قدر روشنگر عظمت و اسرار خطیر این فریضه الهى مى باشد.
داستان : استخوان بی نماز شخصی به رسول خدا(ص) از تنگدستی شکوه کرد حضرت فرمود: مگر نماز نمی خوانی عرض کرد یا رسول الله من ۵ وقت نماز را با شما می خوانم حضرت فرمود مگر روزه نمی گیری عرض کرد ۳ ماه در سال روزه می گیرم جناب فرمود مگر امر خدا را نهی و نهی خدا را امر می کنی عرض کرد نه رسول الله(ص) فرمود : آیا به کدام گناهی مبتلا هستی خطای کردی عرض کرد نه من به خدا وجناب شما رفتار کردم پیامبر تعجب کرد به فکر فرو رفت ناگهان رب العالمین نازل شد عرض کرد یا رسول الله فرموده: جهت تنگ دستی این مرد آن است که در همسایگی در آن باغ گنجشگی در شاخه ی درختی آشیانه کرده ودر آن آشیانه استخوان بی نماز می باشد شومی آن استخوان این مرد را در فقر وتنگدستی فرو برده رسول خدا پیغام خدا را به آن مرد بیان کرد آن مرد رفت وآن استخوان را از آشیانه گنجشک برداشت وبعد از آن زندگی او بهتر شد ورزق و روزی او بیشتر شد و شادی دوباره به آن خانه برگشت
نماز چيست ؟ نماز سرود فضليت و پاكى است. نماز ريسمانى است كه ما را به خداوند جهان متصل مى كند. آن نيايش و پرستش و اين راز و نياز و كمك خواهى در زبان قرآن نماز ناميده مى شود. نماز، مراسم مخصوصى براى پرستش خدا و راز و نياز با اوست كه در آن جنبه هاى ارزنده و آموزنده خاصى در نظر گرفته شده است . نماز، سرود توحيد و يكتا پرستى ، پاكى وفضيلت است كه روح و جان ما را از شرك و آلودگى شستشو داده و بايد فكر و درون ما را در برابر عوامل شرك زا وآلوده كننده يى كه در زندگى روزمره با آنها سر و كار داريم پاك و يكتاپرست نگه مى دارد. روح ما نيز در ميدان زندگى روزانه در معرض آلودگى است ، آلودگى به هوسها خودخواهيها و صدها آلودگى هاى ديگر. بنابراين بايد همانطور كه لباس و تن خود را مى شوييم و پاكيزه مى كنيم ، دل و جان را هم شستشو دهيم و پاكيزه كنيم ، خود را به خدا كه سرچشمه پاكى و كمال است نزديك سازيم ، لحظاتى را به ياد او، به نيايش او و راز و نياز با او بگذرانيم و روح آلوده را در چشمه صاف و زلال الهى شستشو دهيم .نمازهاى پنجگانه همين كار را مى كند با پنج نماز در روز، خداوند، لغزشها را از آدمى مى زدايد و او را پاكيزه مى كند. در ابتدای سوره اسراء می خوانیم که خداوند بنده خویش را به معراج دعوت کرد و در این دعوت آسمانی هدایایی برای وی در نظر گرفت ، که بزرگترین این هدایا نماز می باشد . خداوند کریم در 103 جای کتاب خویش تاکید بر خواندن نماز کرده است ودر آیه ی 103 سوره نساء آنرا حکمی واجب کرده است و به قول پیامبر (ص) نماز همانند نحری است که انسان هر روز 5 بار خود را در آن شستشو می دهد . نماز یعنی شکستن نفس و خود را در مقابل خالق خویش خوار دیدن ، وتسلیم او بودن است . بایزید بسطامی (ره) روزی از خدا خواست که ابلیس را ببیند ، ابلیس به امر خدا در جلویش ظاهر گشت و به او گفت :که کجا بودی ؟ ابلیس به او گفت: به زیارت قبر آدم 1000 رکعت نماز خواندم . بایزید به او گفت : مگر تو نماز هم می خوانی ؟ ابلیس به او گفت: من از بندگی خلع شده ام ولی او از خدایی خلع نشده است . نماز نزدیکترین و بهترین حالتی است که بنده می تواند با خدای خود گفتگو کند . البته از امام علی (ع) نقل شده است : که نماز واجب است ولی واجب تر از آن عمل به ان است . در حد توان فکری مان نماز ،یک گزارش روزانه به خداست . حال ببین که موقع نماز چه چیزی به در گاه او می بری ...... منبا:سایتی در گوگل
|
About
حمد و سپاس بی پایان خداوندی را رواست که آفرینش را بر پایه های محکمی بنا نهاد،شکر و ثنای فراوان آفریدگاری را سزا است که هستی را بر نوامیسی جاوید و اساس های پا بر جایی استوار داشته و هر موجود را بر انجام وظیفه ی خود مجبور و مفطور ساخته که در عمق ذات و هستی خود جز اطاعت امر و انجام تکالیف نشناخته ،و تنها در این میان انسان را از نعمت خرد واراده برخوردار داشته تا بر انجام وظائف مستحق اکرام آید و بر مخالفت و سر پیچی سزاوار کیفر شود. Archivesدی 1391دی 1390 آذر 1390 آبان 1390 Authorsر.عLinks
اندیشه زرّین نماز تبادل لینک هوشمند LinkDump
کیت اگزوز ریموت دار برقی کاربران آنلاين:
بازدیدها :
آمار وب سایت:
<-PollItems->
آمار وبلاگ:
|