داستان های نماز

حدیث درباره ی حجاب

 امير المؤمنين عليٌّ عليه‏السلام
لابنـهِ الحسنِ عليه‏السلام : واكْفُـفْ علَيهِنَّ مِن أبْصارِهِنَّ بحَجْبِكَ إيّاهُنَّ ، فإنَّ شِدَّةَ الحِجابِ خَيرٌ لكَ ولَهُنَّ ، ولَيس خُروجُهُنَّ بأشَدَّ مِن إدْخالِكَ مَن لا يُوثَقُ بهِ علَيهِنَّ ، وإنِ اسْتَطَعْتَ أنْ لا يَعْرِفْنَ غَيرَكَ فافْعَلْ .

امام على عليه‏السلام
- به فرزندش حسن عليه‏السلام- : براى اين كه ديده‏شان به نامحرمان نيفتد آنها (زنان) را در پرده نگه دار ؛ زيرا هر چه بيشتر در پرده باشند براى تو و آنها بهتر است و بيرون رفتن آنها بدتر از اين نيست كه اشخاص نامطمئن بر آنان وارد كنى . اگر توانى كارى كنى كه مردى جز تو را نشناسند اين كار را بكن .

تحف العقول :86 وفي بعض النسخ : «بحجابك» بدل «بحجبك»
منتخب ميزان الحكمة : 130
********

عنه عليه‏السلام :
كنتُ قاعدا في البَقيعِ مَع رسولِ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم في يَومِ دَجْنٍ ومَطَرٍ ، إذ مَرَّتِ امْرَأةٌ على حِمارٍ ، فَهَوتْ يدُ الحِمارِ في وَهْدَةٍ فسَقَطَتِ المَرأةُ ، فأعْرَضَ النّبيُّ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم بوجهِهِ ، قالوا : يا رسولَ اللّه ، إنّها مُتَسَرْوِلَةٌ . قالَ : اللّهُمَّ اغْفِرْ للمُتَسرْوِلاتِ ثلاثا يا أَيُّها النّاسُ ، اتَّخِذوا السَّراويلاتِ فإنَّها مِن أسْتَرِ ثِيابِكُم ، وحَصِّنوا بِها نِساءَكُم إذا خَرَجْنَ .

امام على عليه‏السلام :
من و پيامبر در يك روز ابرى و بارانى در بقيع نشسته بوديم كه زنى سوار بر الاغ از آن جا گذشت و دست الاغش در گودالى فرو رفت و زن به زمين افتاد . پيامبر صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم رويش را برگرداند . حاضران عرض كردند : اى رسول خدا ! آن زن شلوار به پا دارد . پيامبر سه بار فرمود : خدايا ! زنان شلوار پوش را بيامرز . اى مردم ! شلوار بپوشيد كه شلوار پوشاترين جامه‏هاى شماست و زنان خود را در موقعى كه بيرون مى‏آيند با شلوار حفظ كنيد .

تنبيه الخواطر : 2 / 78
منتخب ميزان الحكمة : 130
********

عنه عليه‏السلام :
صِيانَهُ المَرأةِ أنعَمُ لِحالِها وَأدوَمُ لِجَمالها .

امام على عليه‏السلام :
صيانت زن او را شادابتر و زيبايى‏اش را پايدارتر مى‏كند .

غرر الحكم : 5820
منتخب ميزان الحكمة : 130

+نوشته شده در دو شنبه 25 دی 1391برچسب:,ساعت21:5توسط ر.ع | |

 

اندیشه > دین- همشهری آنلاین:
پنجمین عمل از اعمال حج، قربانی کردن است

پس از سنگ زدن به جمره عَقبه، حجاج براى انجام یکى دیگر از واجبات حج، به قربانگاه رفته، و یک شتر، یا گاو، یا گوسفند قربانى مى‌کنند.

ذبح یک حیوان براى چند نفر حاجى کفایت نمى کند و یک حیوان کمتر چیزى است که به عنوان یکى از اعمال حج باید ذبح کرد، امّا هر چه بیشتر ذبح کنند افضل است.

حیوان قربانى شرایطى دارد که به تفصیل در کتاب احکام و مناسک حج آمده است، افرادى که براى انتخاب قربانى به قربانگاه مى روند لازم است آن شرایط را بدانند، در زیر به طور مختصر به آنها اشاره شده است:

  • سالم باشد (مریض نباشد).
  • معیوب و ناقص العضو نباشد.
  • کورى یا لنگى واضح نداشته باشد.
  • دُم بریده نباشد.
  • گوش بریده و شاخ شکسته نباشد.
  • لاغر نباشد.
  • اخته نشده باشد; (بیضه هایش را بیرون نیاورده باشند).
  • سن آن کامل باشد; اگر میش است یک سال آن و اگر بز است دو سال آن کامل شده باشد. (تفصیل این شرایط در کتب مفصل فقهى و مناسک مراجع تقلید آمده است).

اگر حاجى پس از ذبح شک کند و حتى اگر احتمال دهد که حیوان ناقص بوده یا سایر شرایط را نداشته اعتنا نکند.

کسى که حلق یا تقصیر نکرده و حتى براى خود حیوانى را ذبح نکرده مى تواند براى دیگرى ذبح کند.

+نوشته شده در دو شنبه 25 دی 1391برچسب:,ساعت21:2توسط ر.ع | |

 

اندیشه > دین- همشهری آنلاین:
بیتوته در مِنا(ماندن در شب)، دوازدهمین عمل از اعمال حج تمتع و یکى دیگر از واجبات حج است

تمام حجاج، چه آنها که براى اعمال بعد از منا به مکّه رفته‌اند و چه آنها که به مکه نرفته‌اند و در مِنا مانده‌اند، باید شب یازدهم ذى حجه و شب دوازدهم را از غروب آفتاب تا نیمه شب، با قصد قربت در منا باشند، بنابر این آنها که به مکّه رفته‌اند باید قبل از غروب به منا برگردند.

بر این افراد ماندن در منا واجب نیست:

  • بیماران و پرستاران آنها و دیگر کسانى که ماندن در آنجا برایشان مشقّت داشته باشد.
  • کسانى که در مکّه تمام شب از اوّل آن تا صبح به عبادت خدا مشغول باشند و کار دیگرى به جز کارهاى ضرورى نکنند.
  • کسانى که ترس آن دارند اگر در منا بمانند اموالى از آنها در مکّه از بین برود.

کسى که بیتوته در منا را ترک کند، باید براى هر شب یک گوسفند قربانى کند، امّا بر کسى که تمام شب را در مکّه به عبادت مشغول بوده، کفّاره واجب نیست.

+نوشته شده در دو شنبه 25 دی 1391برچسب:,ساعت21:1توسط ر.ع | |

آشنایی با حج تمتع - نماز طواف نساء

اندیشه > دین- همشهری آنلاین:
یازدهمین عمل از اعمال حج تمتع، نماز طواف نساء است

پس از انجام طواف نساء، حجاج باید دو رکعت نماز، به نیّت نماز طواف نساء بخوانند.

کیفیت نماز طواف نساء:

به همان نحو است که در نماز طواف عمره تمتع گذشت بدون هیچ تفاوت مگر در نیّت که در اینجا باید به نیّت نماز طواف نساء به جا آورد.

نماز طواف نساء مانند نماز صبح است، ولى حمد و سوره را مى‌تواند بلند یا آهسته خواند.

وقت نماز طواف نساء، بعد از طواف نساء است.

مکان نماز طواف نساء:

کافی است در هر نقطه‌ای که عرفاً بگویند پشت مقام است گرچه از مقام دور باشد نماز را بخواند بلکه در این صورت بعید نیست که نماز در هر جای مسجد الحرام صحیح باشد.

پس از انجام نماز طواف نساء زن بر مرد و مرد بر زن که به واسطه احرام، حرام شده بود ،حلال مى‌شود.

بر تمام افراد بالغ و عاقل واجب است که نمازها را به طور صحیح یاد بگیرند تا تکلیف الهى را درست انجام دهند، بخصوص کسى که قصد عمره یا حج دارد باید نماز خود را تصحیح کند، تا تمامى نمازها که از جمله آنها نماز طواف است، به طور صحیح انجام شود.

بنابراحتیاط واجب باید پس ازطواف، نماز طواف را زود به جا آورد به طورى که مردم نگویند بین آنها فاصله شده است.

جایز است نماز طواف مستحب را هر جاى مسجدالحرام که بخواهد به جا آورد.

+نوشته شده در دو شنبه 25 دی 1391برچسب:,ساعت20:59توسط ر.ع | |

آشنایی با حج تمتع - رمی جمرات سه گانه

اندیشه > دین- همشهری آنلاین:
سیزدهمین عمل از اعمال حج تمتع، رمی جمرات سه گانه است

در روز یازدهم و دوازدهم ذى حجه حجّاج باید به هریک از سه ستون هفت عدد سنگ بزنند.

وقت رمى:از طلوع آفتاب تا غروب است. (چه در روز عید یا در این ایام).

رمى در شب جایز نیست (مگر کسى که عذر داشته باشد و نتواند در روز رمى کند) و اگر مثلاً روز یازدهم، رمى را ترک کرد، باید فرداى آن روز قبل از رمى همان روز، رمى روز گذشته را قضا کند. بانوان نیز، در شب دهم مى توانند رمى جمره عقبه که از اعمال روز عید است انجام دهند ولى رمى جمرات روزهاى یازدهم و دوازدهم را بدون عذر نمى‌توانند در شب انجام دهند.

کیفیت رمى: همانگونه که در رمى جمره عقبه بیان شد.

ترتیب رمى: ابتدا باید به جمره اولى سنگ زد و سپس به وسطى و بعد از آن به جمره عقبه.

در روز دوازدهم ذى حجه، بعد از ظهر شرعى حجاج مى توانند از مِنا خارج شوند، ولى چنانچه کسى آن روز از مِنا نرود تا آفتاب غروب کند، باید شب سیزدهم را نیز در منا بماند و روز سیزدهم جمرات سه گانه را رمى کند.

+نوشته شده در دو شنبه 25 دی 1391برچسب:,ساعت20:58توسط ر.ع | |

آشنایی با تلبیه

اندیشه > دین- همشهری آنلاین:
«لَبَّیکَ‌ اَللّهُمَّ‌ لَبَّیکَ ، لَبَّیکَ‌ لا شَریکَ لَکَ لَبَّیکَ اِنّ الْحَمْدَ والنِّعْمَةَ لَکَ وَالْمُلْکَ‌ لا شَریکَ لَکَ لَبَّیکَ.» این آهنگ روح بخش آسمانی است که در موسم حج، از زبان صدها هزار عاشق دلباخته حق و دل‌های مواج از محبت رب برمی‌آید، روح را از تنگنای عالم ماده و خاک بالا می‌کشد و در فضای بلند و وسیع و منور الهی به پرواز درمی‌آورد.

«تلبیه» آهنگی شورانگیز و نوایی است پر سطوت که از گفتن و شنیدنش، هیبتی عجیب، سراپای انسان را فرا می‌گیرد، دل‌ها فرو می‌ریزد و سیلاب اشک از دیدگان سرازیر می‌شود و خود را مهمان مدعو حضرت حق و محفوف فرشتگان مقرب ربالعالمین می‌بیند.

میزبان کریم، خوان کرم گسترده است، بندگان فقیر از همه جا و همه کس بریده و خیمه به درگاهش زده‌اند و در آستان اقدسش، بر خاک نشسته‌اند.

عجب زمزمه‌ای دارد این رودِ چرخنده بر دور این خانه یکتا! هر که و هر چه هستی از خود بی‌خود می‌شوی، تهی از پیرایه‌های الفاظ و القاب و رها از بند منیت و همه او می‌شوند. امام صادق علیه‌السلام فرمود: «آن‌گاه که آهنگ حج کردی، دل خودت را از غیر خدا خالی کن و تمام امورت را به خالقت بسپار و در همه حرکات و سکنات به خدا توکل کن و تسلیم قضا و حکمت و قدرت خدا شو و دنیا را کنار بگذار».

خدامحوری در جای جای حج موج می‌زند و چون مغناطیسی، قلب‌های شیفته را به خود جذب می‌کند، آنان نیک می‌دانند که از چه رحمت و برکتی بازمانده‌اند، دنیا دنیا معرفت، برکت و آمرزش در انتظار راهیان کوی دوست می‌باشد، امام راحل در این باره می‌فرمایند:

«حج تنظیم و تمرین و تشکیل یک زندگی توحیدی است؛ مهم این است که حاج بداند که کجا می‌رود و دعوت کی را اجابت می‌کند و مهمان کیست و آداب این مهمانی چیست؟ ... و لبیک به راستی مقرون به ندای حق تعالی تحقق حقیقی یابد. انسان در همه میدان‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و حتی نظامی پیروز می‌شود و برای چنین انسانی شکست مفهومی ندارد.»

رهبر معظم انقلاب نیز در ارتباط با بُعد تربیتی و انسان‌سازی حج می‌فرمایند:

حج و ترتیب آن، هم‌ نشانه اسلام است و هم آیت رحمت، با این شناخت که دل‌ها به مشاهده کعبه شریف در مسجدالحرام منقلب می‌شود و بیراهه‌ها به صراط مستقیم می‌پیوندند و انسان‌ها دگرگون می‌شوند.

کسانی که در سرزمین وحی گرد هم می آیند، تنها خدای واحد را می‌پرستند و امت یک پیغمبرند، کتاب واحد دارند و در صفی واحد رو به یک قبله می‌ایستند و دوش به دوش هم بر مدار یک مرکز می‌چرخند و مسیر و هدفی واحد می‌پیمایند و این چنین وحدتی در فکر و عمل، به طور قطع جمعیت‌ها را فشرده و متراکم می‌سازد. نور هدایت الهی، بر دل‌های مستعد و قابل می‌تابند و آنها را از خاکدان طبیعت بالا می‌کشد و اهلیت انس با خدا می‌یابند. به محض نیت حج، باب رحمت مفتوح می‌شود تا چگونه بهره‌مندی‌اش استمرار یابد.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی بعثه مقام معظم رهبری

+نوشته شده در دو شنبه 25 دی 1391برچسب:,ساعت20:56توسط ر.ع | |

در زیر به در خواست یکی از دوستان عزیز اعمالی که باید برای حج انجام بشه رو قرار دادم

امیدوارم خوشتون بیاد ...

 


ادامه مطلب

+نوشته شده در دو شنبه 25 دی 1391برچسب:,ساعت20:51توسط ر.ع | |

پیامبر
ص به خوشرویی در خانه اهمیت زیادی می داد و اصحاب را به مدارا با زنان
ترغیب می نمود و در اخرین لحظات عمر خود به آن سفارش می کرد و سعی آن حضرت
بر آن بود تا مردان رابا مقام و شخصیت والای زن آشنا کند و به آنان
بفهماند که
زنان
به عنوان برترین مربی انسانها نقش بزرگی در سعادت و بدبختی جوامع بشری
دراند. به این جهت در هر فرصتی که دست می داد از زن به عنوان مادر و به
عنوان همسر مومنه تجلیل می کرد و می فرمود: بعد از اسلام بهترین چیزی که
مسلمانان از آن برخوردر می شود، همسر مومنه ای است که هرگاه به او نگاه
کند مسرور شود و در موقع درخواست کاری از او اطاعت کند و در غیاب شوهر خود
و مال شوهر را حفظ کند.

 

 

بقیه در ادامه :


ادامه مطلب

+نوشته شده در دو شنبه 25 دی 1391برچسب:,ساعت20:49توسط ر.ع | |


1. وقتی کسی که خلق و دین وی مایه رضایت است به خواستگاری می آید ,
به او زن دهید و اگر چنین نکنید فتنه و فساد در زمین فراوان خواهد
شد. (نهج الفصاحه ، ح 130)




بقیه در ادامه :


ادامه مطلب

+نوشته شده در دو شنبه 25 دی 1391برچسب:,ساعت20:47توسط ر.ع | |