نماز

داستان های نماز

نماز موجب یاد خداست:

یاد خدا بهترین وسیله براى خویشتن دارى و كنترل غرایز سركش و جلوگیرى از روح طغیان

است. نمازگزار همواره به یاد خدا مى باشد، خدایى كه از تمام كارهاى كوچك وبزرگ ما آگاه

است، خدایى كه از آنچه در زوایاى روان ما وجود دارد و یا ازاندیشه ما مى گذرد، مطلع و با

خبر است و كمترین اثر یاد خدا این است كه به خودكامگى انسان و هوسهاى وى اعتدال مى

بخشد، چنان كه غفلت از یاد خدا و بى خبرى از پاداشها و كیفرهاى او، موجب تیرگى عقل و

خرد و كم فروغى آن مى شود. انسان غافل از خدا در عاقبت اعمال و كردار خود نمى اندیشد و

براى ارضاى تمایلات و غرایز سركش خود حد و مرزى را نمى شناسد و این نماز است كه او

را در شبانه روزپنج بار به یاد خدا مى اندازد و تیرگى غفلت را از روح و روانش پاك مى

سازد. به راستى، انسان كه پایه حكومت غرایز در كانون وجود او مستحكم است، بهترین راه

براى كنترل غرایز و خواستهاى مرز نشناس او همان یاد خدا، یاد كیفرهاى خطاكاران و

حسابهاى دقیق و اشتباه ناپذیر آن مى باشد. از این نظر قرآن یكى ازاسرار نماز را یاد خدا

معرفى مى كند: اقم الصلوه لذكرى نماز را براى یاد من بپا دار.

2- دورى از گناه:

نمازگزار ناچار است كه براى صحت و قبولى نماز خود از بسیارى از گناهان اجتناب ورزد؛

مثلا، یكى از شرایط نماز مشروع بودن و مباح بودن تمام وسایلى است كه در آن به كار مى

رود، مانند آب وضو و غسل، جامه اى كه با آن نمازمى گزارد و مكان نمازگزار، این موضوع

سبب مى شود كه گرد حرام نرود و در كار وكسب خود از هر نوع حرام اجتناب نماید؛ زیرا

بسیار مشكل است كه یك فرد تنها درامور مربوط به نماز به حلال بودن آنها مقید شود و در

موارد دیگر بى پروا باشد. گویا آیه زیر به همین نكته اشاره مى كند و مى فرماید: «ان الصلوه

تنهى عن الفحشاء و المنكر كه نماز (انسان را) از زشتیها و گناه باز مى دارد».) 2 (بالاخص

اگر نمازگزار متوجه باشد كه شرط قبولى نماز در پیشگاه خداوند این است كه نمازگزار زكات

و حقوق مستمندان را بپردازد؛ غیبت نكند؛ از تكبر و حسد بپرهیزد؛ از مشروبات الكلى اجتناب

نماید و با حضور قلب و توجه و نیت پاك به درگاه خدا رو آورد و به این ترتیب نمازگزار

حقیقى ناگزیر است تمام این امور رارعایت كند.

روى همین جهات، پیامبر گرامى ما صلى اللّه علیه و آله و سلم مى فرماید: نماز چون نهر آب

صافى است كه انسان خود را در آن شست وشو مى دهد؛ اگر كسى در شبانه روز پنج مرتبه

خود را با آب پاك شست وشو دهد، هرگز بدن اوآلوده و كثیف نمى شود. همچنین كسى كه در

شبانه روز پنج مرتبه نماز بخواند و قلب خود را در این چشمه صاف معنوى شست وشو دهد،

هرگز آلودگى گناه بر دل و جان اونمى نشیند.

3- نظافت و بهداشت:

از آنجا كه نمازگزار در برخى از مواقع همه بدن را باید به عنوان غسل بشوید و معمولا در

شبانه روز چند بار وضو بگیرد و پیش از غسل ووضو تمام بدن خود را از هر نوع كثافت و

آلودگى پاك سازد؛ ناچار یك فرد تمیز ونظیف خواهد بود. از این نظر نماز به بهداشت و

موضوع نظافت كه یك امر حیاتى است كمك مى كند.

4- انضباط و وقت شناسى: نمازهاى اسلامى هر كدام براى خود وقت مخصوص و معینى دارد

و فرد نمازگزار باید نمازهاى خود را در آن اوقات بخواند، لذا این عبادت اسلامى به انضباط و

وقت شناسى كمك موثرى مى كند. بالاخص كه نمازگزار باید براى اداى فریضه صبح پیش از

طلوع آفتاب از خواب برخیزد، طبعا یك چنین فردى گذشته از این كه از هواى پاك و نسیم

صبحگاهان استفاده مى نماید، به موقع فعالیتهاى مثبت زندگى را آغاز مى كند. آثار فردى و

تربیتى نماز به آنچه كه گفته شد منحصر نیست؛ ولى این نمونه مى تواند نشانه اسرار بزرگ این

عبادت بزرگ اسلامى باشد. اسرار اجتماعى نمازنماز در اوقات معین نمودارى از وحدت و

یگانگى ملت بزرگ اسلام است؛ زیرا همه مسلمانها در وقتهاى مخصوصى رو به قبله ایستاده

و با آداب خاصى خداوند جهان رامى پرستند، این خود نمونه

بزرگى از اتحاد و یگانگى ملتى است كه اسلام همه را به وسیله آن عبادت متحد و متشكل نموده

است. هرگاه این نمازها به صورت جماعت برگزار گردد، روح وحدت و اتحاد و مساوات

وبرابرى، از صفهاى منظم و فشرده نمازگزاران نمایان خواهد بود و اهمیت این اتحادو یگانگى

معنوى نیازى به توضیح ندارد. گرچه اسرار و فواید اجتماعى و تربیتى نماز منحصر به اینها

نیست، ولى همین قدر روشنگر عظمت و اسرار خطیر این فریضه الهى مى باشد.

 

 

 منبع:http://www.alasr.ir/?page_id=1651



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در شنبه 28 آبان 1390برچسب:,ساعت14:18توسط ر.ع | |